Tuesday, 2 August 2011

Bab 2 "Menyeluk Pekasam biar sampai pangkal ketiak masam"

Bangun lewat!!! I hate bangun lewat.  Tapi, aku memang sudah terlewat.  Jam menunjukkan pukul 7:30 pagi. Aku tergesa-gesa bangun mencapai tuala dan timba. 
"Oooiiii..!! Nak pegi mana tuu..??" Satu suara menegurku.  Aku tersentak.  Suzi sedang bangun terpisat-pisat.  "Pegi mana..???" Soal Suzi lagi.
"Mandi, kita dah lewat ni.. !!" kataku separuh menjerit.  Hormon Adrenalin, berlumba-lumba memenuhi setiap ruang tubuhku.
"Lewat apa.. Hari ni hari Sabtu???" Soal Suzi kembali.
"Kelas.. dah lupa Kelas..??? Dah janji dengan Cikgu Hamimi, kita ada kelas drama pukul 8.00 pagi..??"
Wow!! Macam masuk pertandingan lumba lari, Suzi bingkas bangun dan mendahului aku ke bilik air. Suzi..!!!, jeritku dan kami saling bersaing.  Sedang berlari-lari, tiba-tiba aku jatuh tersungkur. Aduhhhhhhhhhhhhh.... sakitnya mak ooiiii... macam nangka busuk.  Muka aku berkerut-kerut menahan sakit.  Cilakak, sapa letak kasut tepi jalan niiiii....

Kami sampai di Kelas 4 Anggerik tepat pukul 8:30 pagi.  Cikgu Hamimi sedang bercakap-cakap dengan budak-budak kelab drama membincangkan sesuatu.  Kami masuk perlahan-lahan dan duduk dibangku paling belakang.  Ahli Kelab seramai 20 orang seperti hadir semuanya.  Semua orang seperti endah tak endah saja dengan kehadiran kami.
"Baik.. semua sudah sampaikan??... Suzi boleh datang kedepan??" Soal Cikgu Hamimi.  Aku dan Suzi berpandangan.  Sama ada Cikgu Hamimah tidak sedar kehadiran kami, atau Cikgu Hamimah buat-buat tidak nampak kami masuk tadi.
Seperti biasa, Suzi mempengerusikan mesyuarat.
Banyak betul perkara yang dibincangkan, terutama mengenai kekosongan tempat aktor lelaki yang masih belum terisi.  Oleh kerana, ramai yang enggan menyebut sebarang nama, maka Suzi mencadangkan nama tersebut ditulis diatas sekeping kertas dan dikumpul untuk dipilih.
Bagai, orang mengantuk disorongkan bantal.  Aku cepat-cepat menulis nama Rifzman dan memasukkannya kedalam topi. (Topi busuk budak tingkatan 3 Merah tuu.. Ngeeeee... tapi semua terpaksa kerana dia yang menawarkan diri untuk mengutip kertas)
Suzi dan Cikgu Hamimi kemudiannya mengira nama-nama yang diberi oleh ahli kelab.  Paling banyak adalah Shuaib budak Kelas 6 Atas yang ada taik lalat di dagu kanan itu. Ah! Harap-harap bukan Shuaib.  Tiba-tiba Cikgu Hamimi berkata "Ada satu pencalonan Rifzman.  Siapa kenal budak ni?? Siapa yang mencalonkan ni..?? Dia bukan ahli kelab kan..???"
Alaaaaaammmaakkkk.. berderau darah aku.. Habis laaa.. Nanti semua orang tahu aku yang mencalonkan nama tuuu... Suzi menjeling bagaikan faham aku yang memberi nama Rifzman. 
"Cikgu, memang Rifzman bukan ahli Kelab.  Dia budak baru disekolah ni.  Tapi, dia lawa orangnya cikgu.  Tak tahu la pulak kalau dia pandai berlakon..."
"Okehh.. tugas awak Suzi, pegi tanya dia dan ajak dia audition.  Cikgu nak screen test, okehh..!!"
Aku terasa seperti ingin melompat tinggi-tinggi.  Hah! tak payah bodek Suzi pun. 
Hati aku berbunga-bunga. 
I lappp U Suzi.  Aku menunjukkan isyarat pada Suzi.  Suzi menjelirkan lidah padaku.
Nampaknya impian jadi nyata.  Aku pasti Suzi akan mengajak aku untuk berjumpa dengan Rifzman.  Yahooo...

2 comments:

fahmie firas said...

Salam kenal,
nice blog,
done following you,
Kalau free jemput singgah ke blog saya,
Bagi komen and nasihat ok.
http://fahmiefiras.blogspot.com/

Amy Syaquena said...

salam kenal singgah dan follow , jemput ke belog saya..
http://www.sinarraudah.com/2011/08/biskut-raya-tart-nenas-panas-ifa-raziah.html