Hari Khamis yang indah.. Hehehe.. Jalan-jalan disekitar Tanjung Dawai.. Niat hanya ingin membeli Belacan yang sedappp... Yeaayyy...

Tapi, perut yang kelaparan menyebabkan aku dan Habi merasa amat perlu untuk berhenti mencari makanan... Hmmm.. Nak makan apa Mami?? Satu soalan yang sangat susah hendak dijawab dengan segera sebabbbb soalan itu membuatkan aku jadi pegun.. dan dikotak fikiran mulalah terbayang segala jenis masakan yang sedap-sedap.. Hehehehehe...

Sedang memandu dan kami hampir sampai ke pekan Tanjung Dawai, Habi terpandang sesuatu... "Mami, jom pekena gulai ikan sembilang..???"
Aku dengan petahnya menjawabbb.. "JOMMMMM....!!!!!!"


Masa tu dah pukul 2:30pm.. orang pun dah kurang...

Sambil duduk aku memerhatikan sekeliling.. hmmm.. ternampak periuk tanah diatas meja pengunjung yang sedang menikmati makanan... Ohh!! Gulai letak dalam periuk agaknyaa.. Aku dan Habi penggemar masakan gulai sembilang.. Sudah banyak tempat yang kami cuba, terutama disekitar Juru Pulau Pinang dan kawasan lain sekitarnya.. So far, belum lagilah sesiapa letakkan gulai dalam periuk tanah..

Hehehehehe.. Excited...!!!!

Datang gadis comel mengambil pesanan... Habi memesan makanan .. simple jeee.. Gulai ikan sembilang.. dan sambil bergurau, Habi menyebut "nak telur sama yeee..".. gadis tersebut mengangguk..!!! Eh! Habi memandang aku.. tersengehh.. okeehh, Habi terus memesan... udang goreng biasa dan sayur kangkung juga goreng biasa...

Bila gadis tersebut beredar... Habi terus berkata.. "Mami.. tak sangka laaa... ada telur sembilang.. hehehehe..."... Daku pun terkejut juga sebenarnya... tak pernah lagi kami dapat makan telur sembilang bila memesan gulai ikan sembilang dimana-mana pun..

Akhirnyaaa... pesanan sampaiiii...






                                                  Gulai Sembilang beserta telurnya yang mavelus..  Pertama kali merasanya, aku teringat masakan mak... (mak pun buka kedai makan juga.. tapi, skrg sudah kurang aktif.. dari buka hari2 sudah jadi seminggu sekali).... memang sangat sedap.. so far, the best gulai ikan sembilanglahh..





                                            Udang goreng biasa.. tapi rasanya luarbiasa... sedappp..!!!!



                        Telur ikan sembilang... Fuhh..!!! dalamnya separuh masakkk.. sedappp betuiiii....


Hehehehehehehe... Alhamdulillah...

Oleh sebab, gulai ikan sembilang ada berbaki, Habi mintak dibungkuskan..
Yang paling best.. tuan punya kedai bagi extra kuah dan siap datang bersembang dengan kami selepas Habi selesai membayar.. dan ... jeng.. jeng... malah menghadiahkan kami telur ikan sembilang yang telah disejuk beku untuk dibawa balik... Ya Allah, Murahkanlah rezeki Kak Zarina...



Dari cerita Kak Zarina, rupanya ramai orang-orang terkenal yang selalu datang menikmati hidangan gulai ikan sembilang disini termasuklah Ustaz Haron Din dan saudara.., Sultan Kedah (apabila berkunjung ke tempat persinggahan di Batu Hampar), Sultan Mizan.. dan ramai lagi... Ada gambar sebagai bukti..

Dan lagi, disini ada dijual rempah gulai sembilang.. (siapa berminat silalah contact sendiri...)

Oleh yang demikian sesiapa yang ingin menikmati, gulai ikan sembilang yang enak dan segar.. Silalah berkunjung ke Kedai NAIM GULAI SEMBILANG bertempat di Sungai Pial, Tanjung Dawai.. Buka dari pukul 7pagi - 4 petang dan ditutup pada hari Jumaat.. (Md Ibrahim- 019-4756548/ Zarina - 012-5275014)..

Oh yaa... rasa perlu bagi rating... hehehehe.. Habi kata... untuk Gulai Ikan Sembilang 10/10...


Oraaiitt... next round mungkin aku patut bubuh resepi gulai sembilang pulak yee... hehehe.. sila beri komen jika sudi..



Comments

Popular Posts